Waarom is bij de belastingdienst alles afgerond op hele euro's ?terwijl in elke andere branche of zaak op tenminste 5 cent word afgerond !

is dit omdat ze het makkelijker willen maken
Of kunnen ze zelf niet achter de komma rekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Ja, de Belastingdienst kan prima rekenen achter de komma. Dit doen ze ook over het gehele traject van berekening, de afronding vindt pas plaats ten tijde van het uiteindelijk verschuldigde/toegekende bedrag. Dit is bij alle dienstonderdelen het geval.

Ja, dit doet de Belastingdienst om het makkelijker te maken. Met de hoeveelheid bedragen en transacties waarmee de Belastingdienst werkt is het gewoon prettiger om met zo rond mogelijke bedragen te werken. Dan heb je toch net iets sneller een overzicht van de situatie.

Ja, dit afronden va de Belastingdienst gebeurt altijd in voordeel van de belastingplichtige/toeslaggerechtigde. Zou je € 8,01 moeten ontvangen, dan ontvang je dus € 9,-. Zou je € 8,99 terug moeten betalen, dan moet je dus € 8,- terug betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zou het ook kunnen dat de belasting afrond in het voordeel van de belasting betaler?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zit in het feit dat de komma dan niet vergeten kan worden bij de teruggave. Staat een beetje raar als je denkt 343 euro en 66 cent terug te krijgen en je krijgt ineens 34.366 euro...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raar misschien, leuk wel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk ook, totdat je het terug moet betalen. Want reken maar dat het gehaald gaat worden.
Bij het invoeren van de gegevens in de computer scheelt het gewoon domweg enorm veel tijd. Drie toetsen minder PER in te voeren bedrag! (de komma en 2 cijfers). Dus dat is echt heel veel bij elkaar.

Kost minder tijd, levert minder fouten op, dus minder rework etc. Waardoor we met zijn allen weer ietsjes goedkoper uitzijn, want de personeelskosten worden uit de belastingopbrengsten betaalt. Dus door ons.

Door alles in het voordeel van de belastingebetaler af te ronden kun je er ook moeilijk bezwaar tegen hebben dacht ik zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord: om het makkelijker te maken.
Ik zou willen dat alle bedragen overal op hele euros zouden worden afgerond.
En dat er muntjes van 5 en 10 euro zouden worden ingevoerd, maar dat is weer wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle bedragen overal afronden op hele euro's? Jij liever dan ik, ik vind de boodschappen sowieso al duur genoeg.